Pages

MAHABAH (Cinta) kepada Nabi S.A.W


"Katakanlah: Jika kamu mengasihani Allah, ikutlah aku, nescaya Allah akan mengasihani kamu dan mengampuni dosamu. Allah maha Pangampun lagi Maha Pennyayang," (Q.S Al-Imran :31)
Assalamualaikum dan salam sejahtera... 

             Bukan apa juz nak share sumthing more valueable sempena hari ni malam Jumaat. nak bgik sedikit pengisian.. leh..? Ini adalah kata-kata dari buku yang dah tak ingat dia punya tajuk tapi inilah bab yang den ingat.. But fun gak.. Sebab mengenai orang munafik, Qufur, dan macam-macam lagi r.So baca ea.. jangan tak baca.Kalau tau buku apa nanti kita inform. ok?


Tanda menyintai Allah adalah mengikuti perintah-perintahNya, mendahulukan taat kepada-Nya, mencari redha-Nya. Adapun cinta Allah kepada hambaNya yang mukmin bererti memuji mereka, memberi pahal kepada mereka, mengampuni mereka serta memberi nikmat kepada mereka dengan rahmat, penjagaan dan taufiqNya.


          Barangsiapa mengaku empat hal tanpa bukti empat hal, pengakuannya adalah dusta. Barangsiapa yang mengaku cinta Syurga, namun tidak taat, jelas dia bohong. Siapa mengaku cinta Nabi SAW, namun tidak menyukai ulama dan furaqa, maka pengakuannya tidak benar. Lalu barangsiapa mengaku takut akan Neraka, tetapi tidak meninggalkan maksiat, tanda dia dusta dan barangsiapa mengaku cinta kepada Allah SWT, Padahal dia mengeluh ketika ditimpa bala, maka pengakuannya adalah bohong. Sebagaimana Rabi'ah pernah bersyair


Engkau derhaka
Tapi mengaku cinta padaNya
Inilah keanehan zamanku
Jika benar engkau cinta
Tentulah menantiNya
Selalu
Pecinta akan taat pada kekasihnya






P/S :Renungan.. Adakah kita selalu perkara seperti itu, dan adakah kita salah seorang yang munafik? Renunglah.. kita sering menyatakan kita menyintaiNya tetapi adakah kita sering lalai dengan arahannya. Begitu lemahnya seorang hamba itu. tidak mengendahkan suruhan YANG MAHA ESA