Pages

Almufariddun


Assalamualaikum ..

Oleh kerana malam ni malam Jumaat.. Nak ceritalah pasal zikir…
(Dalam bahasa Indonesia ea.. sesaper ader hp android leh bace petikan ini dari 1000 hadith terpilih.)

Menang pacuan “Almufariddun”. Para sahabat bertanya: “ Apa Almufarridun itu?” Nabi S.A.W menjawab : “Laki-laki dan wanita-wanita yangbanyak berzikir kepada Allah” (H.R. Muslim)

Tapi apa maksud pacuan tuh.. tak tahulah.. dah google kater lain plak.. juz amek poin die ek?
Oleh itu ada empat bahagian zikir yang mungkin kita dapat dijadikan renungan..
Dari segi tasawuf:
-          Murasalah: zikr dengan lisan saja sebagai jalan permulaan (bidayah)
-          Muamalah: zikr dengan hati (qalb) dan lisan dalam jasad
-          Muasolah: zikir dengan lisan, qalb dan  roh dalam jasad menempati si pengamal (zikir) sebagai ahli qurrub (seorang yang mendekatkan dirinya kepada Allah)
-          Munazalah: zikir dengan lisan, qalb, roh dan  sirr (rahsia dalam lubuk hati yang tidak dapat dijangkau) dalam rangka mendapatkan keredhaan Allah.

Hmm banyak gak nak citer. Pasal Zikir.. Jahil gak den nih.. tak banyak amalkan.. Insya-Allah kita cuba ambil perkara ini sebagai pengajaran ep..  Daripada kita sering bercakap perkara yang menyakitkan hati orang lain dan hati kita juga akan disakiti. Kita cuba amalkan sikap ini.. Mungkin cara ini lebih berkesan . Nak try gak mulut murai ni  jadi senyap..
WISH ME LUCK!
P/S : 

Mahukah aku beritahu amalanmu yang terbaik, yang paling paling tinggi dalam darjatmu, paling bersih disisi Allah serta lebih baik dari menerima emas dan perak dan lebih baik bagimu daripada berperang dengan musuhmu yang kamu potong lehernya atau mereka memotong  lehermu? Para sahabat lalu menjawab “Ya” Nabi s.a.w pun berkata “Zikrullah”   (HR. Ahmad dan Ibnu Majah)