Pages

Ceritera nenek a.k.a PUAN

Assalamualaikum dan salam sejatera. 

           Ok hari ni tetiber je lagi sekali nak cerita pasal nenek aku.. Saja nak share pasal nenek aku.. bukan nak meraih simpati tapi nak luahkan apa yang den nak raso.. Hmm nenek belah mak aku ni dikenali sebagai PUAN.. bukan Madam or puan untuk orang pakai pejabat tuh.. tapi memang tittle kat sana panggil macam tu. Aku rasa sebenarnya orang paggil WAN tpi mgkin nenek moyang aku dongar org pggil PUAN wktu dorg muda dulu2. Tu yang jdiklah pggilan puan untuk nenek (kalau salah sejarah ni jgn marh ea.. tanggapan.. tanggapan). Den ni bukan nak cerita pasal tittle tuh tapi semangat dorang yg aku nak cerita.

Puan aku tuh namanya ESAH.. kalu nak tahu keluarga aku ni selalu sangatlah buat Family Day sampai masuk surat khabar tau.. Dalam adik beradik puan aku tuh hanya tinggal beliau je r yang masih bernyawa lagi. Sedih an.. erm adik or kakak ipar ada r lagik. tpi adik beradik beliau. dah tak der dah.. 

Tahun lepas beliau kena strok.. memang kitorang rasa sedih r. takleh bangun takleh cakap. meronta-ronta. Sedih gak sebab itulah first time dia pakai lampin. Disebabkan beliau duduk dengan mak busu jadi kebanyakan kepayahan tu ditempuhi oleh mak busu. Kitorg pkir mmg dah tak de harapan r. Pastu lama kelamaan dia baik seperti dulu. Kitorg salute tabik spring2 banyak2 sbb dia leh pulih seperti sedia kala. Juz bliau kalo ckp susah nak fhm. Tapi alhamdulillah boleh bangun sendiri mkn sendiri sumer sndirik. kener ada org guard die je. Semangat dia tu mcm wktu die dulu2 tempuh zaman Jepun. Hah macam tu r. 


                          Dah cecah 100 tahun dah nenek aku tuh. Tapi bak kata mak aku, org dulu2 tak penting sangat sijil lahir tuh. jadik main bagik je kat org lain. *Tu tak penting. LPAS TU.. bliau jtuh sebanyak dua kali. kategori dah slip disk dah. ye r... org tua dah bongkok tiga kono slip disk. haduih.. sakit tau! pastu sekarg ni dah masih berjuang untuk hidup dan cuba baik seperti dahulu.. lagik sekali dengan bantuan anak2 dia. Insya-Allah.. Aku rasa kitorg selalu buat Family Day sebab dia masih bernyawa dengan harapan ingin melihat keseronokan anak beranak dimatanya. melihat generasi dier berkembang. Aku harap beliau masih bertahan sehingga Raya nih. Aku teringin nak bagi baju raya gaji pertama aku kat dia..  aku tak tahu la sempat ke tak nak bagi sumer tuh. Aku cemburu sangat dengan akak2 aku.. Dorg dah kerja dah boleh bagi itu ini untuk nenek aku. tapi aku.?? hmm... Tak pe r yang penting semangat dier perlu dikekalkan dalam generasi ESAH MILIN! 
HIDUP PUAN SERI. HIHIHI AKU N COUSIN SELALU CAKAP MACAM TUH KALAU DIA SLLU EKSEN..

p/s : ni baru sorg nenek aku.. belum tengok nenek aku yang sorang lagik. bersambung,,,,